Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


VW Bogár

2009.04.22

Bár Hitler karolta fel több mint hatvan éve az elképzelést, mégis az évszázad legsikeresebb autójává vált a VW Bogár, amelynak utolsó példányát 2006-ban gyártották le Mexikóban. A cég sajnos 60 év után úgy érezte, hogy a fiatalabb modellek több pénzt hoznak a konyhára.

 


A Volkswagen Bogár története még a második világháború előtt kezdődött, amikor Ferdinand Porsche, aki árulkodó neve ellenére a népautósoknál dolgozott, úgy gondolta, hogy Európában is eljött az ideje egy olyan autónak, amit mindenki megengedhet magának.

Kép Az első prototípus 1936-ban

Az ötlet elnyerte az akor éppen hatalomra kerülő ifjú politikus, Adolf Hitler tetszését, és 1934 nyarán már el is készült az NSU első négyhengeres, a későbbi Bogárra meglehetősen hasonló modellje.

 

1935-re az első, állami támogatásal készült prototípusok már az utakon futottak, ezek még alumíniumból készültek, favázzal. A kivitelezésbe mindenki beszállt: a később Mercedesként elhíresült Daimler-Benzen kívül az összes akkori autógyártó is részt vett a fejlesztésben.

 

Kép

 

 

 

1938-ban a majdani népautógyár alapkövét is lerakták - a tömeges gyártást megakadályozta a második világháború. A gyártósorokról inkább tankok gördültek le, majd repülőgépeket javítottak, és a V1-es rakétákat is itt hozták létre.

 

Kép

A világháborúban inkább a kétéltűek jöttek be

 

 

 

 

 




A háború vége után minden kezdődhetett előlről. A gyárat újraépítették, és a neki otthont adó várost is átkeresztelték Öröm adta erő-városról Wolfsburgra. Az autógyártó gépek nagy része nem hibásodott meg, így 1946-ban már havi 1000 kocsi gördült le a szerelőszalagokról.

Kép

 

 

 

Egy éven belül pedig már szélesítették is a modellpalettát: nyitható tetejű és kétüléses verzió is jelent meg.

 

 

Kép

Luxus VW az ötvenes évekből

 

 

 

 

 

1955




Igazi kultuszautóvá azonban akkor vált a Bogár, amikor a tengerentúlra is eljutott: Amerikában rengetegen vették meg második autónak a hetvenes években. A folyamatosan továbbfejlesztett konstrukció még a hetvenes évek elején is modernnek számított, és 1972 február tizenhetedikén megelőzte a Ford legendás T-modelljét az eladott járművek tekintetében.

 

Kép

 

 

 

Az idő vasfoga és az ipar gyors fejlődése aztán a Bogárnak is betett? Wolfsburgban 1978 januárjában gyártották le az utolsó példányt - amelyben természetesen már nem a régi 1100 köbcentis és 25 lóerős, hanem egy 1600-as, kétszer olyan erős motor ketyegett. A kocsi azonban nem veszett el, csak másik földrészre költözött: a mexikói Pueblában még 25 évig gyártották - itt készült például 1981-ben a húszmilliomodik Bogár.

 

Kép

 

 

Kép

 

 

Kép

 

 

A hatalmas keresletre való tekintettel pedig Németország még a nyolcvanas évek elején is importált Mexikóból Volkswagent. Összesen több mint 22 millió Bogár készült el a csaknem fél évszázad alatt - 2002-es gyártásúval azonban már csak alig harmincezren dicsekedhettek.

Kép

 

 

 

A Volkswagen Beetle azonban öt éve újra kapható, igaz, hogy új, kevésbé legendás, na és jóval drágább változatban.

 

 

 

Kép



A kocsira aznban mégsem csak megbízhatósága miatt emlékeznek majd az autósok, hanem a hippikorszak legendás gépjárműveként és a filmszereplő Herbieként is megmarad.

 

Kép